Du kan sagtens lave din egen sportsdrik

 

De smager godt, men de er faktisk ikke nødvendige, undtaget du dyrker sport meget intensivt på højt niveau.

 

Lad os nu se, hvorfor:

Når vi dyrker almindelige sportsaktiviteter, behøver vi ikke at drikke sportsdrikke, da den væske vi mister gennem sved og den glykogen vi bruger fra musklerne, bliver hurtigt genopfyld ved at drikke almindelig vand og spise almindelig mad efter træning.

Sportsdrikke indeholder primært salte og alt for meget sukker, og de er derfor ikke nødvendige til den almindelige træning.

Deres historie begynder i 90’erne, hvor de blev opfundet, så fodboldspillerne fra Florida Gators havde en hurtig måde at genopfylde de vand-, kulhydrat- og saltdepoter, de tabte i fodboldkampe på dage med meget intens varme.

 

Dvs. at sportsdrikke er udviklet til atleter, og deres primære formål er:

  • At gendanne væskebalancen i kroppen ved at tilføje de elektrolytter atleter mister gennem sved, når de dyrker intense aktiviteter. Disse elektrolytter er primært natrium og kalium.
  • At genopfylde glykogendepoter i musklerne, der er blevet tømt under det intenst aktivitet.

 

Men hvis du dyrker meget intenst sport, og du synes, at du har brug for en sportsdrik, kan du faktisk selv lave den derhjemme, da de er meget enkle.

 

Til 1 liter skal du bruge:

  • 1 liter postevand
  • 1 tsk havsalt
  • 1 tsk natron
  • 3 spsk sukker
  • 1,5 dl friskpresset citronsaft

 

Hæld vandet i en ren flaske. Tilsæt salt og rør rundt, tilsæt natron og rør rundt, tilsæt sukker og rør rigtig godt rundt, indtil salt, natron og sukker er helt opløst.

Tilsæt nu det friskpresset citronsaft og rør rundt igen.

Stil flasken i køleskabet indtil drikken er rigtig koldt, og så er den klar.

 

Salt og natron tilføjer primært natrium og hjælper optagelsen og tilbageholdelse af de væske du drikker, og på samme tid, saltet stimulerer drikketrangen, så du får lyst til at drikke mere. Havsalt har også små mængder af kalium og magnesium.

Sukker er en kilde til hurtige kulhydrater, som hjælper til at genopfylde glykogendepoter i musklerne meget hurtigt hos atleter, der træner meget intensivt.

 

Sport Ernæring

 

Translate »