Hvordan vælger du en plantebaseret drik af god kvalitet?

 

De vigtigste punkter, du skal tjekke, når du køber en plantebaseret drik er:

  • At indhold af råvarer (fx soja, mandler, havre, kokos eller ris) er mindst 8-10% af produktet
  • At tilsat sukker er under 3%

 

Den plantebaseret drik, der mest ligner komælk er sojadrik tilsat calcium fordi:

  • Dens indhold af protein er omkring 3,5 g per 100 ml (der er 3,4 g per 100 ml i mælk)
  • Dens indhold af tilsat calcium er typisk 120 mg per 100 ml (det svarer til indholdet i mælk)

 

I køkkenet er sojadrik den mest alsidige fordi:

  • Dens højere indhold af protein og dens indhold af lecithin (lipider fra cellemembraner) gør det muligt, at binde vand med fedt, det vil sige, at sojadrik kan “emulgere” og derfor kan den bruges til at lave fx vegansk mayonnaise eller til at lave skum på kaffen.

 

De andre plantebaserede drikke kan bruges fx:

  • Kokosdrik er rigtig god i fx thai inspireret køkken, hvor der er også karry; eller til desserter sammen med ananas, chokolade eller banan.
  • Mandeldrik er interessant til at lave smoothies med frugt som fx jordbær eller banan.

 

Du skal være opmærksom, at der findes plantebaserede drikke, hvor der er tilsat B12-vitamin, men selvom du drikker den hver dag, er der ikke nok til at dække din B12 behov, hvis du spiser vegetar eller vegansk. Du skal alligevel huske at tage din B12 tilskud.

 

Læs mere om B12
Translate »