Kost til din træning

 

Kost til din træning skal dække alle faser:

  • Den aktive fase (når du træner)
  • Genopretningsfase (når din krop genoprettes efter træning)
  • Og når din krop er i hvilefasen

 

Hvad er METABOLISME, forklaret på en simpel måde:

  • Hver eneste celle i din krop er en kemisk fabrik, som udfører utallige reaktioner per sekund.
  • Disse komplekse indbyrdes forbundne processer er grundlaget for livet.
  • Samling af alle disse biokemiske reaktioner i din krop er det, som kaldes for metabolisme.
  • Hver eneste af dine celler har brug for næring, for at de kan udføre deres funktioner. Og denne næring får du gennem din kost.

 

GRAF AF RELATIVE BETYDNING

Følgende graf afspejler de vigtigste aspekter, der er omfattet af sports ernæring, samt dens relative betydning:

 

Kosttilskud Væske
Frekvens
Makronutrienter
Kalorier

 

KALORIER:

Selvom hver sport eller trænings type har specifikke kalorier behov, de fleste af dem indebærer en energiforbrug højere eller meget højere end den gennemsnitlige behov for en daglig dag med de basiske aktiviteter.

Uden tilstrækkelige kalorier indtagelse, dine sports resultater og præstationer vil være ringere end de forventet uafhængigt af de andre faktorer.

Og når målet er et vægttab, er det også meget vigtigt at sammensætte en kost med den rigtige mængde kalorier og fordeling, for at du kan nå dit ønskede mål.

Af disse grunde er kalorier placeret i bunden af grafen.

 

MAKRONUTRIENTER:

De forskellige makronæringsstoffer har forskellige funktioner. Derfor er det meget vigtigt, at du får den rette mængde af hver af dem og i den rigtig fordeling, som er tilpasset til din træning og dit ønskede mål.

Proteiner:

  • De har en grundlæggende rolle i kroppens struktur, men også i dens funktion
  • De har tusindvis af funktioner: fra enzymer i kemiske reaktioner, ilt transport, producere kraft og bevægelse i musklerne, som neurotransmittere, antistoffer, signalerende proteiner i form af hormoner, osv…
  • Sport eller træning betyder en øget muskel arbejde, derfor er der højere protein behov, hvis du træner

Kulhydrater:

  • Deres primære funktion er som energi kilde til vores celler
  • De kan lagres som glukogen
  • Det er vigtig at tilpasse kulhydrat indtag og type til den sport, træning, og mål du har

Fedtstoffer:

  • De lagres som koncentreret energi (du har meget mere energi lagret i form af fedtsyrer end glukogen i kroppen)
  • Fedtstoffer har en grundlæggende rolle i cellemembraner
  • De har også en vigtig rolle i sports præstationer, især i udholdenhedssports, hvor de er den primære energikilde

 

FREKVENS:

Hvis du træner intens, kræver det en konstant energiforsyning, og træning genererer vigtige hormonelle ændringer, hvor kroppens respons er anderledes afhængigt af hvornår den får energi og næringsstoffer.

Koncepten i sig selv er meget bredt, men for at gøre den meget simpel, fordeles den primært i to, alt efter dit mål:

  • Ernæring og tilskud før, under og/eller efter træning
  • Variationer i makronæringsstoffer indtag og fordeling

 

KOSTTILSKUD:

I den generelle befolkning spiller sportstilskud en meget lille rolle i trænings præstationen eller forbedringen af kroppens sammensætning.

Men når du dyrker sport eller træner på en højere niveau, selvom kosttilskud er stadig en meget mindre vigtig faktor end de tidligere nævnte, kan det alligevel give mening i nogle tilfælde med nogle specifikke tilskud.

 

VÆSKE:

Din krop består mest af vand, og vand har en afgørende betydning for alle dine fysiologiske funktioner og har også en meget vigtig rolle i din træning og sports præstationer.

Konceptet med udskiftning af væske i din krop er lige den samme koncept som i energibalancen, dvs. de væsker, der går tabt gennem sved, åndedræt, urin, osv… skal erstattes af væsken fra det du drikker og fra din mad.

Vi finder to typer ubalancer, som du skal undgå:

  • Dehydrering, hvor du har tabt mere væske end det du har indtaget. Din krop kan klare en lille dehydrering uden de større problemer, hvis du genopretter balancen efter kort tid.
  • Hyponatriæmi, betyder for lidt natrium (salt) i plasma, som kan komme fra alt for meget indtagelse af væske, og det kan have rigtige alvorlige konsekvenser.

Derfor er det meget vigtigt at du sikrer dig en rigtig og tilpas hydrering og væske indtagelse inden, under og efter træning.

Og det ikke kun vand, det du taber, når du træner. Du taber også elektrolytter, især natrium og kalium. Derfor er det en god idé, at du drikker vand med en lille smule tilsat salt, for at du kan genoprette væskebalancen.

 

Jeg vil hjælpe dig med at sammensætte en kostprogram, som er tilpasset til din nuværende fysisk tilstand, din træning og dit mål, og som dækker alle de ovennævnte behov.

 

Book tid:

Tel.: 40 41 75 64  

E-mail:  biopatibm@protonmail.com

 

 

 

 

Translate »