Magnesium, et essentielt mineral for kroppen.

Hver gang en muskel bevæger sig, er der brug for magnesium. Det hjælper også med at opbygge tænder, knogler og får nerverne til at fungere korrekt. Det er vigtigt for at producere energi, nødvendigt for syntesen og metabolismen af ​​det nuværende så vigtige D-vitamin, det er involveret i regulering af blodtryk, og også i dispositionen af ​​mange andre mineraler i kroppen.

Derfor ser vi det ofte på hylderne i helsekostbutikker som et kosttilskud.

Men det er faktisk ret nemt, at få den anbefalede daglig indtag for magnesium af de 350 mg for en voksen menneske gennem vores daglige fødevarer, da magnesium findes i rigtig mange, især i den vegetabilske verden.

Magnesium findes i mange grønne bladgrøntsager, såsom spinat, grønkål, broccoli, osv…⁣

Vi finder det også i nødder, frø og kerner som græskarkerner, solsikkekerner, sesamfrø, chiafrø, hørfrø, mandler, hasselnødder, cashewnødder, pistacienødder.

I fuldkorn, såsom brun ris, fuldkorns havre, fuldkorns boghvede.

Bælgfrugter som sojabønner, mungbønner, hvide bønner, kikærter.

I frugt som avocado, banan.

Kakao er også meget rig på magnesium, men det inkluderer ikke de mange chokolade fuld af sukker, nej, vi taler om rene kakaopulver. Brug dem fx i smoothies eller shakes, eller hvis du spiser chokolade, skal du vælge det med så højt indhold af kakao så muligt, helst minimum 90% kakao. Og ja, i starten smager det lidt bittert, men giv den en chance i noget tid, i sidste ende bliver du vandt til smagen og lærer du at sætte pris på den ægte smag af kakao … og ikke af sukker.

 

Nu vil jeg lære dig, om hvordan du kan få minimum de 350 mg magnesium om dagen gennem en almindelig kost:

⁣En god gammeldags havregryn med chiafrø og mandler, og du må gerne tilsætte noget frisk frugt, med 40 g havregryn (48 mg Mg), 1 spsk. chiafrø (32 mg Mg), 1 spsk. mandler ca.10 gram (27 mg Mg), og frisk frugt efter dit ønske.

Til frokost kan du lave en dejlig kikærtesalat med 1 avocado (30 mg Mg), 1 spsk. græskarkerner (46 mg Mg), 100 g frisk salat af blandede grønne blade fx baby spinat, grønkål, rucula (ca. 26 mg Mg), og 50 g tørrede kikærter, som giver ca. 150 g kogte (80 mg Mg), og lav en dressing af en god olivenolie og æblecidereddike.

Og hvis du skal træne, kan du lave en fantastisk shake med følgende ingredienser, så får du en masse god energi. Brug 2 tsk. rå kakaopulver ca. 10 g (53 mg Mg), 250 ml mandeldrik (17 mg Mg), 1 banan (28 mg).

Hvis vi lægger det hele sammen, har vi nået helt op til 387 mg magnesium… og der mangler stadigvæk aftensmad, så du kan komme end og højere op. Som du kan se, det er ikke særlig svært at spise sig til den anbefalede daglig indtag for magnesium.

Og at du får næringsstoffer gennem din mad, dvs. det man kalder for ”whole food”, vil altid komme med den fordel, at alle næringsstoffer er afbalanceret og i den optimale kombination for din krop, og der følger en masse sekundære næringsstoffer, som er også meget interessante, som fx flavonoider, antioxidanter, osv… Du skal ikke være i tvivl at, Naturen er den dygtigste over alle til at skabe balance, så alt det du kan få direkte fra Moder Natur, vil være kun en fordel for dig og din krop.

Translate »