Pebermyntete

 

Pebermyntete… hjælper din fordøjelse og mindsker luftdannelse.

 

En af de mest typiske årsager til smerter i mavetarmkanalen er luft i tarmene.

Men selvom det er ”kun luft”, kan det være rigtig smertefuldt, når luften hober sig op i tarmene og smerterne kommer som bølger. Du kan føle dig meget oppustet, få rumlen i maven og også få mavekneb.

Det er almindeligt, at der dannes luft i maven og i tarmene. Alle gør faktisk det, og hver dag, men nogle mennesker danner mere luft end andre.

Heldigvis kan vi gøre en del selv, og Naturen giver os flere lægeurter mod fordøjelsesbesvær, vi kan bruge med fordel i vores dagligdag.

 

Du får her en opskrift på pebermyntete, som vil hjælpe dig til at mindske din luftdannelse og som vil støtte din fordøjelse.

Til 1 person:

  • 250 ml kogende vand
  • 1-2 tsk. tørret pebermynte
  • 3 cm ingefærrod, skrællet og skåret i skiver (kan udelades, hvis du ikke kan lige smagen)
  • Frisk presset citronsaft af ½ citron

Læg 1-2 tsk. tørret pebermynte og den skåret frisk ingefær i et glas, krus, flaske eller i en tefilter, og hæld den kogende vand over.

Dæk den, så de æteriske olier bliver i teen, og lad den trække i 5-10 minutter.

Teen sies bagefter.

Når den er lunt tilsættes den friske presset saft af ½ citron (gør det ikke mens vandet er alt for varm, da C-vitamin fra saften ødelægges af varmen).

Så er den klar til at drikke.

Drik gerne 1-3 kopper dagligt i løbet af dagen mellem måltiderne. Men drik kun maks. ½ glas sammen med dine måltider, så du ikke fortynder for meget fordøjelsessafterne, som er meget vigtigt for en god fordøjelse.

Du kan også lave dobbelt så meget eller mere, så har du nok til en hel dag. Og den kan drikkes varm eller kold, da den smager pragtfuld på begge måder.

 

Lidt om hvordan pebermynte og ingefær hjælper dig:

Pebermynte (Mentha x piperita) er en fantastisk lægeurt mod fordøjelsesbesvær, og er specielt indikeret mod mavekneb, tarmluft, kolik, kramper i maven, forstoppelse, irritable tyktarm og tarmdysbiose :

  • Den hjælper vores lukkemuskler i mavetarmkanalen til at slappe af og falde til ro.
  • Sørger for at få galden drevet fra galdeblæren ud i tyndtarmen. Dette er meget vigtigt især for fordøjelsen af fedtstoffer.
  • Den indeholder bitterstoffer, som fremmer mavesyren. Dermed sendes besked til lever/galdeblære og bugspytkirtel om at afgive mere galde og flere enzymer til at nedbryde føden.
  • Den virker beroligende på slimhinderne i mavetarmkanalen.

Men du bør ikke anvende Mentha x piperita efter måltidet, hvis du har spiserørsbrøk, da den kan forårsage halsbrand.

 

Ingefær (Zingiber officinale) er også vidunderlig mod fordøjelsesbesvær:

  • Den stimulerer produktionen af spyt i mundhulen og galdespyt. Spyt efter ingefær indtagelse indeholder mere amylase, som er et enzym, der hjælper fordøjelsen.
  • Frisk ingefær indeholder også proteinnedbrydende enzymer.
  • Ingefær fremmer optagelsen af andre urter og næringsstoffer.
  • Ingefær er også antiinflammatorisk.
  • Den er specielt indikeret til at fremme tarmkanalens tonus og peristaltik (tarmbevægelser).

Der er ingen kendte kontraindikation, men overdosering kan irritere slimhinderne i mavetarmkanalen.

 

Frisk citronsaft indeholder C-vitamin, som bl.a.:

  • Er en stærk antioxidant og forebygger problemer bl.a. med slimhinder.
  • Den styrker immunforsvaret.
  • Den er også nødvendig for sårheling og dannelse af nyt væv.
  • C-vitamin er også involveret i celleåndingen, hvilket medvirker til at vores celler har det godt.
  • C-vitamin er en naturlig antihistamin.

C-vitamin bliver nemt ødelagt af varmen, derfor er det vigtigt, at du tilsætter den i teen, når den er blevet lunt.

 

Mulige årsager til at du danner for meget luft i mavetarmkanalen kan være:

  • Du sluger for meget luft, når du spiser, fx hvis du spiser for hurtigt.
  • Når du tygger tyggegummi eller ryger, sluger du også luft og du kan udover det opleve, at du bliver oppustet og din mave rumler, fordi du snyder hele tiden din hjerne med beskeden, at nu kommer der mad. Dette sker fordi, når du tygger noget, selvom det er bare tyggegummi, udløser du konstant spyt, som indeholder nogle enzymer, der stimulerer fordøjelsen.
  • Tarmbakterierne producerer også luft, som er meget afhængig af den mad du spiser. Derfor betyder her meget, hvad er det, du spiser. Luften dannes bl.a. hvis der er nogle fødevarer, som er svært for dig at nedbryde.
  • Der er visse typer medicin, som kan også giver luft i maven som bivirkning.

 

Og hvad kan du selv gøre?

  • En god fordøjelse begynder i mundhulen, derfor er det meget vigtigt, at du tygger maden meget grundigt.
  • Drik kun lidt sammen med dine måltider, så du ikke fortynder fordøjelsessafterne.
  • Hjælp din lever til at danne mere galde ved at sætte ned forbruget af alkohol, undgå kemikalier i din mad, og ved at spise ekstra med bitterstoffer, som du finder i fx artiskok, mælkebøtte, endivie, julesalat, overgroet almindelig salat, radicchio salat, rucula salat.
  • Brug lidt surt i maden som fx syltede agurker og asier.
  • Tilsæt lidt frisk presset citronsaft eller æblecidereddike til dine måltider, det hjælper med produktion af mavesyre.
  • Prøv at undgå at blande alt for mange forskellige fødevarer i det samme måltid. Selvom det er meget sund at spise varieret, kan der i nogle tilfælde være nødvendigt at lave måltiderne lidt mere simpelt, så din mave har det nemmere til at fordøje maden. Skillekost er et godt værktøj og kan gøre en forskel her.
  • En nedsat evne til at nedbryde og optage fruktose kan også give luft i tarmene. Hold øje fx med pærer, æbler, asparges, løg og porrer, når du spiser dem og hvordan du har det bagefter.
  • Nogle fødevarer, forarbejdet fødevarer og kosttilskud indeholder inulin og FOS, som kan give meget luft i tarmene, hvis du har nedsat evne til at nedbryde dem.
  • Minimerer forbruget af slik, tyggegummi, sodavand og andre kulsyreholdige drikke.
  • Mælk og mælkeprodukter kan også give en problematisk fordøjelse, hold øje med dem.
  • Motionere regelmæssigt, da fysisk aktivitet masserer tarmene, stimulerer tarmens bevægelser, og produktionen af luft mindskes.
  • Træk vejret helt ned i maven i stedet for at den bliver op i brystet. Når du trækker vejret helt ned i maven masserer du tarmene med bevægelsen af mellemgulvet (diafragma).

 

Book tid:

Tel.: 40 41 75 64  

E-mail:  biopatibm@protonmail.com

 

 

Translate »