Smoothie med klementin, grønkål og bær

 

Denne lysegrøn smoothie har en overraskende frisk smag af klementin og bær, og den er proppet med gode næringsstoffer, som vil støtte dit immunforsvar især her til efteråret.

Klementin er bl.a. rig på C-vitamin og betakarotener, som er vigtige for dine slimhinder og immunforsvar, og en god kilde til fiber, kalium, magnesium, calcium, folinsyre.

Grønkål er en vitaminbombe og er en god kilde til C-vitamin og calcium, men også til K-vitamin, manganese, kopper, kalium, magnesium, jern, fiber og antioxidanter. Udover det, har den en højt indhold af klorofyl, som hjælper iltning af blodet.

Valnødder er rig på de gode omega-3 fedtsyrer og indholder også protein, så de gør smoothien mere mættende.

 

Til 1 person:

  • 250 ml sojadrik, beriget med calcium
  • ½ agurk
  • 1 stilk bladselleri (kan udelades)
  • 1-2 klementin
  • 100 g jordbær (eller hindbær eller blåbær, i stedet for jordbær)
  • 50 g grønkål uden stilk (eller baby spinat i stedet for grønkål)
  • 25 g valnødder
  • Evt. 1 Medjool-dadler, hvis du har brug for lidt sødme

 

Natten før ligger du valnødderne i frisk vand. De skal stå i ca. 12 timer. På denne måde gør du valnødderne mere fordøjelige og lidt blødere til smoothien.

Start her med at hælde ud udblødningsvandet fra valnødderne og skyl dem en gang med frisk vand. Blend dem med så lidt sojadrik som muligt i din blender, indtil de bliver godt blendet og rigtig cremet. Bagefter tilsætter du resten af ingredienserne og blender videre indtil smoothien får en godt cremet konsistens.

Læs mere

Translate »