Smoothies til efterår

 

 

Vi nærmer os de kolde og regnfulde efterårsdage, og derfor er det vigtigt at nære kroppen med de gode næringsstoffer, som støtter vores immunsystem og gør os stærke til at bedre klare efterårs udfordringer.

Vores slimhinder er den første barriere i immunsystemet, som beskytter os mod virus og patogene indtrangere. Især A-vitamin (betacaroten), og C-vitamin er essentielle for vores immunsystem.

Naturen tilbyder os meget generøs disse vitaminer gennem de orange, gule, røde, grønne efterårs grøntsager og frugter, som appelsiner, klementiner, græskar, gulerødder, bær, grønkål, persille, spinat, osv…

De varme krydderier, såsom kanel, kardemomme, ingefær, muskatnød, nelliker, blandt andre, giver kroppen varme og velvære hel ned i kernen i de kolde dage, og ud over det, smager de fantastiske.

 

En nem måde at øge indtagelsen af grøntsager og frugter er med smoothies og juices, og derfor får du, lidt længere ned i artiklen, nogle nærende, varmende, enkle og lækre opskrifter, som vil hjælpe dig til at gøre dig klar til efteråret fuld af energi og med et stærk immunsystem.

 

Men vi må ikke glemme de andre vigtige søjler til at styrke vores immunforsvar, som er en afbalanceret og varieret kost med minimering af raffinerede produkter og sukker, fysisk aktivitet, en god hydrering, følelsesmæssigt velvære og en genopbyggende søvn.

 

Fordele med smoothies og juices:

  • Det er en nemt måde, som kan hjælpe os at øge indtagelsen af rå grøntsager og frugter i en let fordøjelige form.
  • Optagelsen af næringsstoffer er meget hurtigt og nemt, som er noget meget interessant især hvis immunsystemet har været svækket eller appetit er ikke særlig stort.
  • Hjemmelavet smoothies og juices beholder alle næringsstoffer, da de ikke er blevet industrielt forarbejdet.
  • Især de grønne bladgrøntsager er interessante, da den glukemisk indeks er meget lavt, og de indeholder omega-3 fedtsyrer, mange vitaminer, mineraler, klorofyl, enzymer, fytokemikalier… alle sammen rigtige gode til at støtte vores krop.

Men husk, at selvom de er flydende, skal de altid “spises” og ikke “drikkes”, dvs. at de skal tygges langsomt, så enzymer fra vores spyt integreres i væsken. Noget, som er meget vigtigt for en god fordøjelse og optagelse.

 

Der er dog nogle forskelle mellem juice og smoothie, som er vigtigt for dig at vide, så du kan vælge den, der passer bedst til dig:

Juice:

  • De absorberes meget hurtig i kroppen.
  • De indeholder meget vand.
  • De indeholder næsten ingen fibre (det varierer efter den filter du har i din maskine).
  • Der bruges større mængde af grøntsager eller frugt til at lave 1 glas juice i forhold til 1 glas smoothie, fordi vi sorterer simpelthen en del af fødevaren væk.
  • De får vores glukose til at stige hurtigere i blodet, især hvis de indeholder frugt.
  • De er meget nemt at fordøje, fordi der ikke er fibre.
  • De mætter ikke.
  • De kan ikke erstatte et måltid.

Smoothie:

  • Den indeholder mindre vand.
  • De opbevarer alle dele af fødevarer, dvs. at vi indtager hele fødevaren og ikke sorterer noget fra.
  • Optages langsommere.
  • Lavere glukemisk indeks, da fiberen gør, at smoothie bliver længere tid i vores mave.
  • De mætter meget mere end juice.
  • De kan erstatte et måltid, så lang den indeholder protein nok.
  • Tarmbakterier får glæden af smoothien, da den opbevarer alle næringsstoffer, enzymer og fiberen, som er gunstig for dem.

 

Hvis du ønsker, at din smoothie erstatter et måltid, kan du øge proteinindholdet ved at:

  • Erstatte vand med sojadrik eller sojayoghurt naturel. Du kan bruge andre plantebaserede drikke, men protein indholdet er næsten ikke eksisterende i de andre. Derfor er sojadrik eller sojayoghurt ideelle, da proteinindholdet er højt. Men brug dem ikke til børn under 2 år, da protein indholdet er for højt og ikke anbefalet til dem.
  • Tilsætte et par håndfuld kogte bælgfrugter (hvide bønner, kikærter, linser, osv…) inden du blender den. Husk at tilsætte mere væske, hvis du gør det, indtil du når den konsistens, du ønsker.

 

Her kommer 10 dejlige smoothies til efterår:

Æble smoothie med varme krydderier

Smoothie med rødbede og æble

Smoothie med rødbede, blåbær og hindbær

Smoothie med avocado, mandelsmør og appelsin

Smoothie med blåbær, hindbær og havregryn

Smoothie med klementin, grønkål og bær

Smoothie med æble, banan og spinat

Smoothie med grønkål, blåbær og ingefær

Smoothie med græskar og varme krydderier

Efterårs smoothie med grønkål og kiwi

 

Svagt immunforsvar?

Biopatisk konsultation

Book tid:

Tel.: 40 41 75 64  

E-mail:  biopatibm@protonmail.com

Translate »