Søvnproblemer

 

Søvn påvirker rigtig meget vores liv og dagligdag. En dyb og sund søvn kan udligne mange ubalancer og er essentiel for vores velbefindende og helbred.

Vores krop og hjerne holder ikke fri, mens vi sover. Det er faktisk helt modsat, da de har det meget travlt, fordi nogle af kroppens mest kompliceret systemet går i gang. Disse systemer reparerer, justerer og genopbygger de fleste aspekter af vores psykologi og fysiologi: de behandler de daglige oplevelser, reparerer vores væv, genskaber balancen i hjernens biokemi og vedligeholder vores immunsystem.

Der kan være mange årsager til, at man ikke kan sove. Når problemet kun har varet kort tid, kan det skyldes en forbigående stress periode, som fx, at man skal til eksamen. Men langvarige søvnproblemer kan have mere alvorlige årsager, og det er derfor specielt vigtigt at du går til lægen.

 

Men kan lægen ikke finde nogen årsager, kan søvnproblemer fx bl.a. skyldes:

    • Hvis døgnrytmen bliver forstyrret, kan det let forskubbe dit biologiske ur.
    • Mangel på melatonin, som er det hormon, som regulerer søvnrytmen. Tryptofan er en essentiel aminosyre, som vi indtager gennem kosten, og som er forløber for hormonet serotonin, som omdannes til melatonin om aftenen. Når vi mangler tryptofan er vi ikke i stand til at danne den rigtig mængde hormon, og så bliver det svært at falde i søvn.
    • Elekstrisk lys og skærme med blåt lys hæmmer produktionen af melatonin, da den produceres i øjnene, når det er mørk.
    • Spekulationer eller tanker, som holder dig vågen.
    • Indtag af stimulanser eller stimulerende fødevarer med kosten.
    • Hormonelle ubalancer.
    • Ubalanceret kost sammensætning, så du vågner midt om natten fordi du måske er sulten.
    • Mangel på nogle vitaminer og mineraler.

 

Den måde, jeg vil hjælpe dig, er ved at gennemgå grundigt din livssituation og livsstil sammen med din kost og de mulige årsager, for at finde hoved og hale i dine symptomer. Bagefter vil jeg lave dit regenerationsprogram, som kan inkludere livsstilsændringer, ernæringsterapi med kostvejledning, vitamin- mineral- og fedtsyreterapi, og reguleringsterapi med afslappende og beroliggende lægeurter.

Jeg vil også hjælpe dig med at du lære at kende de fødevarer, der kan hjælpe dig med din melatonin produktion, så du kan introducere dem i din daglige kost på en nem måde.

 

Book tid:

Tel.: 40 41 75 64  

E-mail:  biopatibm@protonmail.com

Translate »